De winterse kou kan ons ervan weerhouden om buiten te gaan sporten. De met zorg opgebouwde conditie verdwijnt op deze manier als sneeuw voor de zon. Maar is het eigenlijk wel zo gezond om bij winterse temperaturen buiten te gaan sporten, zoals hardlopen?

Het antwoord hierop is ja, geen enkel probleem. Maar het is wel van belang om jezelf goed voor te bereiden! Tijdens het sporten bij lagere temperaturen is het belangrijk dat het lichaam niet teveel warmte verliest. Het omgekeerde effect van de zomer, wanneer je er juist alles aan doet om die warmte kwijt te raken.

Kleding

Zorg ervoor dat wanneer je gaat sporten in de kou je altijd minimaal drie lagen kleding draagt. Draag nooit katoenen ondergoed, dit wordt door de inspanning vochtig en blijft nat.
Draag in plaats daarvan thermo- of merino-wollen sportondergoed, dit is de enige goede basis om droog en op temperatuur te blijven. Ook bij een flinke inspanning blijft je huid droog, dit is heel belangrijk met name ook tijdens de cooling-down zodat de spieren geen “optetter” krijgen. Een fleecetrui kan prima dienen als tweede laag. De derde laag houdt wind en vocht tegen.

Warme handen en voeten

Bij lage buitentemperaturen zijn je handen en voeten gevoelig voor bevriezing. Zorg dus voor warme handschoenen en de juiste sportsokken. Draag tijdens de wandelsport wandelsokken met veel merinowol. De dikte van de sok is natuurlijk ook afhankelijk van de schoen die je draagt. De FALKE TK2 wool (medium dik) is zeer geschikt om te dragen tijdens lage temperaturen. Tijdens het hardlopen is het goed om hogere hardloopsokken te dragen, in plaats van de short socks , zodat je enkels warm blijven.
Tijdens wintersporten in de sneeuw is het belangrijk goede ski- of snowboardsokken te dragen. Deze zijn speciaal ontwikkeld voor deze sport, met de juiste bescherming, ondersteuning en warmte-isolerende werking.
30 tot 40 procent van de lichaamswarmte gaat verloren via het hoofd en de nek, dus een muts en sjaal zijn zeker geen overbodige luxe. Voor onder je helm tijdens het skiën of snowboarden kun je ook een face mask dragen voor extra bescherming tegen de kou.

Drinken

Aan uitdroging denken we vooral bij sporten tijdens extreem hoge temperaturen. Toch kun je ook tijdens het sporten in de winter uitdrogingsverschijnselen vertonen. Bij uitdroging is het moeilijker om onze lichaamstemperatuur te reguleren, waardoor de kans op bevriezing groter wordt. Het drinken van alcohol is niet verstandig, ook al is het tijdens de wintersport heel verleidelijk :). Alcohol verwijdt de bloedvaten, waardoor de kans op warmteverlies vergroot wordt. Hierdoor kan een te lage lichaamstemperatuur ontstaan, dit noemen we onderkoeling.

Ademhaling

De pijn die je soms voelt tijdens het sporten in de kou is eigenlijk een lichte vorm van ontstekingsirritatie van de bronchiën, het slijmvlies en de bloedvaten. Door je tempo iets te verlagen hoef je minder diep in te ademen, waardoor de pijn minder wordt. Ook door het dragen van een sjaaltje voor je mond kun je de luchtwegen beschermen. Normaal gesproken adem je in door de mond, omdat je zo meer zuurstof op kunt nemen. In het geval van extreme kou kun je beter door je neus ademen, zodat de koude lucht opgewarmd wordt voordat het in de longen komt.

Warming-up en cooling-down

De warming up en de cooling-down zijn tijdens het sporten in de winter heel belangrijk. Het langzaam opwarmen van de spieren laat je lichaam langzaam wennen aan een zwaardere belasting. Na het sporten is ook de cooling-down belangrijk, door goed thermo-sportondergoed en warme en ventilerende bovenlagen koel je niet te snel af.
Met al deze goede voorzorgmaatregelen is er geen enkele reden om een winterslaap te houden, dus; no excuses!