Posts in "Sportfashion" Category

Winter is coming! Welke hardloopkleding trek je aan?

Hoe zorg je er voor dat je dit jaar wel van de bank af komt om te gaan hardlopen en welke hardloopkleding trek je aan tijdens de wintermaanden?
Ieder jaar is het weer hetzelfde liedje: je bent lekker bezig met het verbeteren van je persoonlijke hardloop records, rent hier en daar een wedstrijdje uit en voelt je fit en energiek. Maar dan worden de dagen korter en kouder… Brrr! Veel te koud om te gaan hardlopen toch?
Hoe zorg je er voor dat je dit jaar wel van de bank af komt en nog belangrijker; als je dit doet, welke hardloopkleding trek je aan tijdens de wintermaanden?

Hardlopen tijdens de winter

Dit jaar ga je het écht doen: hardlopen tijdens de winter! Graag geven wij van VINQ je een paar tips om ervoor te zorgen dat je gemotiveerd blijft en ook blijft hardlopen als het kwik buiten daalt.

1. Schrijf je in voor een hardloopwedstrijd

Niets geeft je meer motivatie dan het stellen van een haalbaar hardloop doel. Door je in te schrijven voor een hardloopwedstrijd leg je de druk bij jezelf hoger en vergroot je de kans dat je ook in de winter blijft hardlopen. Tegenwoordig zijn er naast de traditionele hardloopwedstrijden nog diverse andere loopwedstrijden om aan mee te doen. Wat dacht je bijvoorbeeld van de Obstacle run van Mud Masters, de Strong Viking Run of een Urban Trail?

2. Zoek een hardloopmaatje

Ga op zoek naar een vriend of vriendin die ook graag wilt blijven hardlopen in de winter. Hierdoor voel je groepsdruk en tevens ga je met (nog) meer plezier sporten! Ook kun je samen je successen delen en heb je een maatje om je voor te bereiden op dat ene hardloopevenement waar je naartoe gaat.

3. Installeer een hardloopapp

Door een app als Runkeeper of Nike Running te installeren kun je nauwkeurig je hardloopprestaties bijhouden. Je kunt de app zo instellen dat je tijdens het hardlopen op de hoogte blijft van je tijd en snelheid en het is mogelijk om reminders en tips in te stellen. Succes gegarandeerd!

Hardloopkleding voor de winter

Het dragen van de juiste hardloopkleding in de winter is essentieel voor je prestaties en zorgt ervoor dat de kans op blessures zo klein mogelijk blijft. Het is belangrijk om tijdens de winter je lichaamstemperatuur goed te reguleren en te zorgen voor een optimale bescherming tegen wind en regen. Draag de volgende hardloopkleding van VINQ voor een heerlijke winter run:

Bescherm je core met een warme hardloopkleding

Houd je lichaam warm en droog met ons FALKE shirt met lange mouwen. Dit sportshirt is speciaal gemaakt om je te beschermen bij lage buitentemperaturen en heeft een perfecte vocht- en temperatuurregulering.

Hardloopkniekousen voor de winter

Met het dragen van lange hardloopsokken of kniekousen stimuleer je het bindweefsel en verbeter je je houding tijdens het hardlopen. De noppen onder de Impulse Running Kniekousen van FALKE zorgen voor stimulans van de voetzolen en kuiten. Dit geeft je meer kracht en uithoudingsvermogen als de temperatuur buiten daalt.

Een thermolegging voor de zeer koude dagen

Bij zeer koude weersomstandigheden kun je het best een warme thermolegging dragen zodat je lichaam niet te veel afkoelt. Door de FALKE Maximum Warm Long Tights blijft je lichaam optimaal geïsoleerd en door de vocht -en warmte regulatie blijft je lichaam op een aangename temperatuur tijdens je workout.

Hardloop mutsen en handschoenen in extreme kou

Heb je het met het dragen van een warm hardloopshirt, kniekousen en een thermolegging nog steeds koud tijdens het hardlopen? Dan is een sportmuts, hoofdband of sporthandschoenen een goede aanvulling op je hardloopkleding. Deze hardloopaccessoires zijn gemaakt van polyamide en bevatten reflecterende details zodat je in het donker goed opvalt.
Zo, nu je volledig gemotiveerd bent én weet welke kleding je het beste kunt dragen tijdens een hardloopsessie in de winter, kun je er helemaal tegenaan. Wij van VINQ wensen je dan ook veel hardloopplezier komende winter en veel succes tijdens je hardloopwedstrijd!

Een ontspannen herfstwandeling met deze wandelsokken

De herfst heeft zijn intrede gemaakt: blaadjes in alle kleuren dwarrelen langzaam van de bomen, vogels beginnen aan hun trektocht en de wollen trui kan weer uit de kast worden getrokken. Ondanks het feit dat de dagen korter worden, is de herfst het perfecte seizoen voor een prachtige wandeling. Kleed je warm aan en haal de wandelschoenen maar tevoorschijn! Omdat het wel zo prettig is om geen last te krijgen van je voeten gedurende je wandeling, is het dragen van de juiste sokken dé oplossing. De vraag is alleen: welke wandelsokken dien je wanneer te dragen?

Warme herfstdag? Ga voor een korte sok

Voor de dames en heren heeft FALKE een korte wandelsok op de markt gebracht die geschikt is voor vrijwel elke lagere wandelschoen. Deze korte wandelsok is met name geschikt voor de warmere herfstdagen; door de coolmax vezels in de sok blijven je voeten koel tijdens de wandeling. De binnenvoering van de wandelsokken zorgt voor bescherming van de voet en door de precieze maatvoering ervaar je een perfecte pasvorm.

De wandelsok voor een stevige trekking

Heb je een lange en stevige herfstwandeling in gedachte? Trek dan een wat dikkere wandelsok aan zodat je geen last van je voeten krijgt onderweg. De stevig gevoerde sok van FALKE TK4 is geschikt om in stevige bergschoenen te dragen tijdens intensieve wandelingen. Door de 3-lagige constructie zorgt de sok voor een perfect transport van vocht- en warmte en de binnenlaag geeft de voet voldoende bescherming. Laat die trekking maar beginnen!

Trotseer de kou met deze wandelsok

Rond november en december zijn warme sokken een must-have mocht je geen tenen als ijspegels willen. Trek daarom tijdens koude en lange wandelingen een trekkingsok van Merinowol aan. Deze FALKE TK1 Wool of TK2 Wool sokken zorgen voor optimaal vochtopname en houden de voeten goed op temperatuur. Wil je ook je benen beschermen en de doorbloeding stimuleren gedurende de wandeling? Denk dan eens aan lange compressiekousen van Merinowol.
Voor iedere wandelgelegenheid kun je bij VINQ terecht voor een comfortabele wandelsok. Ben je naast wandelsokken op zoek naar andere sportsokken van kwaliteit? Neem dan eens een kijkje in onze sport collectie.

Wanneer is het juiste moment voor antislip sokken?

slipsokken

De naam zegt het al: antislip sokken zijn sokken met antislip. Deze sokken hebben siliconen noppen aan de onderkant en zijn vaak gemaakt van warm materiaal. Er bestaan antislipsokken voor dames en heren en ze zorgen voor grip tijdens het lopen en sporten. De sokken zijn erg handig, bijvoorbeeld in de volgende situaties:

Bankhangen met antislip sokken voor heren en dames

Het klinkt misschien raar, maar antislip sokken zijn ideaal voor een avondje bankhangen tijdens je favoriete tv-avond. Veel sokken met antislip zijn namelijk gemaakt van badstofmateriaal of wol waardoor je voeten lekker warm blijven. Door de zachte onderkant van deze cosy shoes kun je languit op de bank liggen zonder dat deze beschadigd. Tevens zorgen de antislipnoppen onder de sok voor grip op de gladde vloer tijdens je wc-momentje in de pauze.

Een schone vloer door antislip sokken

Na een grote schoonmaak is je huis eindelijk weer helemaal spik en span. Nu hopen dat dat even zo blijft en het komend weekend niet weer in teken staat van schoonmaken. Een goede tip om je huis minder te bevuilen, is het uitdoen van je schoenen bij binnenkomst. Omdat het lopen op dunne sokken in de winter onprettig is, kun je het beste dikke antislip sokken aantrekken. Deze sokken met antislip zijn van heerlijk warm materiaal gemaakt, wat zorgt voor optimaal draagcomfort. Zo worden je voeten niet koud en blijft je huis lekker schoon, ideaal!

Draag sokken met antislip tijdens het sporten

Veel sporten beoefen je op stevige sportschoenen zodat je je helemaal kunt uitleven. Bij yoga is dit echter niet het geval: deze sport is beter te beoefenen zonder schoenen. Yoga staat in teken van evenwicht en balans om zo het lichaam en geest te beheersen. Om zo veel mogelijk balans te houden tijdens moeilijke oefeningen, is het dragen van antislip sokken een oplossing. Meer grip en optimaal contact met de ondergrond is namelijk de basis voor een perfecte yoga training.

Antislip sokken voor de kleintjes

Binnenkort gaat het hopelijk gebeuren: de eerste stapjes van je zoon of dochter. Omdat kleine kinderen in het begin vaak wat stuntelig lopen, is een goede grip op de vloer essentieel. Koop daarom stevige schoentjes of antislip sokken zodat je kleine koter minder snel valt. Antislip sokken voor baby’s zijn verkrijgbaar in verschillende kleuren en patronen waardoor uw zoon of dochter ze niet snel uit zal trekken.

Zoals je ziet zijn veel situaties en gelegenheden geschikt voor het dragen van sokken met antislip. Neem voor de hele collectie met antislipsokken een kijkje in onze webwinkel of kom langs bij de Falke winkel in Eindhoven.

Hardlopen met de FALKE RU Achilles hardloopsok

 

FALKE Achilles
FALKE RU Achilles hardloopsok

De FALKE RU Achilles hardloopsok is recent door FALKE ontwikkeld. De allereerste hardloopsok  om Achillespees blessures sneller te laten herstellen.

Veel sporters, vooral hardlopers hebben of krijgen last van hun Achillespees. De Achillespees is een kwetsbare plek die kan scheuren of ontsteken. De Achillespees is de grootste pees in het menselijk lichaam. De pees verbindt de kuitspieren met het hielbeen

Vanwaar de naam Achillespees?

De Griekse mythologie vertelt het verhaal van Achilles. De moeder van Achilles, die onsterfelijk was probeert haar baby ook onsterfelijk te maken. Ze dompelde hem onder in de Styx, een rivier in de onderwereld. Het water van deze rivier is zo koud dat het alles wat leefde dode. Bij wijze van proef hielt ze haar zoon vast aan zijn enkel en dompelde hem onder water, zo werd Achilles bijna onsterfelijk. Echter daar waar zijn moeder hem vast hielt werd zijn zwakke plek, de achilleshiel. Alleen daar kon hij nog dodelijk getroffen worden.

Wat is een achillespeesblessure?

De Achillespees is een stevige pees die tijdens het lopen de kracht van de kuitspier overbrengt op het hielbeen. Door overbelasting kunnen (kleine) beschadigingen optreden in het peesweefsel. Ook een foute belasting of een ongelukkige misstap kunnen de achillespees beschadigen. Een achillespees blessure bouwt zich meestal langzaam op.

achilles
Schema onderbeen

Mogelijke oorzaken voor een Achillespees blessure

• Overbelasting
• Traplopen of lopen in heuvelachtig gebied
• Slecht warming-up/ cooling-down
• Overgewicht
• Harde loop ondergrond
• Verkorte of stijve kuitspier
• Onvoldoende demping in de schoen

Symptomen

• Pijn en stijfheid die minder wordt als de pees is opgewarmd
• Milde pijn na het hardlopen
• Periode van stevige pijn in de pees tot een paar uur na het hardlopen
• Ongeveer zes centimeter boven de aanhechtingspunt van achillespees met het
hielbeen kan de pees vooral bij het opstaan ’s morgens gevoelig zijn.
• Soms een lichte zwelling wat voelt als een harde peesverdikking

 

Voorkomen

• Begin altijd met een warming-up, denk daarbij aan het oprekken van de kuitspier
• Goede hardloopschoenen passend bij je eigen loopstijl
• Loop verstandig met een juiste opbouw ( warming-up)
• Goede demping in de schoen en hardloopsokken
• Let op met snelle sprintjes en heuvelachtige gebieden
• Goede cooling-down

De FALKE RU Achilles hardloopsok

FALKE heeft de RU Achilles hardloopsok ontwikkeld , de eerste hardloopsok voor atleten met achillespees problemen. In samenwerking met sportartsen en atleten heeft FALKE een innovatieve sok gemaakt die een gunstige werking heeft op achillespees klachten. Doormiddel van kleine siliconen nopjes wordt het weefsel aan beide kanten van de achillespees gemasseerd, waardoor een betere doorbloeding ontstaat. Een optimale doorbloeding tijdens het hardlopen zorgt voor meer zuurstof in het weefsel van de achillespees. Irritaties en ontstekingen kunnen sneller herstellen. De RU Achilles hardloopsokken mogen alleen gedragen worden tijdens het hardlopen

 

 

 

 

 

Rode uitslag tijdens of na het wandelen.

Help, ik heb uitslag!

Weer of geen weer, de echte wandelaar is altijd enthousiast als het wandelseizoen begint. Soms wordt echter de pret bedorven.

Zomers maken veel wandelaars zich tijdens langere en meerdaagse wandeltochten zorgen over de hoge temperaturen. Elk jaar zijn er wandelaars, meestal vrouwelijke, die tijdens lange wandelevenementen of daarna rode vlekjes op benen, enkels of voeten krijgen. Heel vaak ontstaat dit net boven de soklijn. De huid kan ook gespannen staan en warm aanvoelen.

Read More8

De Dutch Design Week in Eindhoven & FALKE

FALKE-ESS-Messestand-ISPO-Keggenhoff-Partner-Munich

Van 18 tot en met 26 oktober vindt de 13e Dutch Design Week weer plaats in Eindhoven.

De Dutch Design Week, afgekort DDW, is in 1998 voortgekomen uit de dag van het ontwerp. Het is inmiddels uitgegroeid tot een groots Europees evenement waar Nederland en in het bijzonder Eindhoven trots op is. DDW biedt een podium voor ontwerpers en wil een verbindende factor zijn tussen design, technologie en mensen.

Read More0

Welke sokken draag je tijdens het wandelen?

wandelen6,6 miljoen Nederlanders wandelen minstens één uur per week. Wandelen is naast hardlopen één van de meest beoefende sporten en dat is niet voor niets. Wandelen heeft een positief effect op lichaam en geest.

Wandelen is eenvoudig, je hebt er weinig voor nodig en je kunt het op verschillende niveaus beoefenen.
Je kunt heerlijk alleen wandelen en genieten van de stilte en de natuur. Loop je samen dan kun je tijdens de wandeling praten over de grote en kleine dingen in het leven. Wandelen geeft je een gevoel van vrijheid, je stapt even uit de hectiek van elke dag, zolang je maar de ene voet voor de andere zet komt het goed, eenvoud zonder opsmuk het geeft ons de rust en ruimte waar veel mensen behoefte aan hebben.
Wel is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je tijdens het wandelen een paar goed passende wandelschoenen en ventilerende kleding en ondergoed draagt zodat je een optimale bewegingsvrijheid creëert

Speciale aandacht vragen de sokken!

Blaren zijn de kwelgeesten van wandelaars. Met goede wandelsokken verklein je de kans op blaren of andere irritaties aan de voeten.
Tijdens de wandeling verliest elke voet ongeveer een half kopje vocht. Natte of vochtige voeten worden week waardoor er heel gemakkelijk blaren ontstaan. Het is dus heel belangrijk dat je voeten droog blijven.

Welke sok past bij jou?

Welke wandelsok bij jou past is afhankelijk van een aantal factoren;

  • Warme of koude voeten
  • Droge of vochtige voeten
  • De schoenmaat
  • Man of vrouw

 

Warme of koude voeten/ droge of vochtige voeten

Heb je meestal warme voeten, soms zelfs te warm, maar blijven je voeten wel droog, kies dan voor een wandelsok met coolvezels. De coolvezels nemen geen vocht op maar hebben door hun vorm een optimaal ventilerend vermogen. Belangrijk is wel dat je een schoen kiest die goed ventileert en dat het transpiratievocht wat vrijkomt kan worden afgevoerd.Heb je last van vochtige voeten kies dan voor een wandelsok waarin een gedeelte merinowol verwerkt is. Wol kan heel veel vocht in zich opnemen zonder dat de voet nat wordt. De voeten blijven droog en op temperatuur. Katoenen sokken zijn minder geschikt als wandelsok. Katoen blijft nat, waardoor ook de voet vochtig blijft, hierdoor kunnen gemakkelijk blaren ontstaan.Bovendien heeft katoen geen isolerend vermogen waardoor de voeten klam en koud blijven.

 

De schoenmaat

Koop je sokken niet te groot. Te grote sokken gaan dubbel zitten en je gaat schuiven in de schoen. Ook dit kan blaarvorming en irritatie veroorzaken. Goede wandelsokken hebben een grote maatrange bijvoorbeeld 35-36 / 37-38 en niet 35-38/39-42. Welke dikte je kiest is afhankelijk van de schoen. Een soepele wandelschoen sluit goed aan de voet, hierin draag je een medium dikke wandelsok, die voldoende demping geeft. Draag je een stuggere stevige schoen om bijvoorbeeld in de bergen of op rotsige ondergronden te lopen, dan is vaak een dikkere wandelsok prettiger om te dragen. Je hebt hierdoor meer demping en de ruimte in de schoen wordt beter opgevuld.

 

Man of vrouw

De voeten van de man zijn over het algemeen breder dan de voeten van de vrouw. Een goede wandelsok is dan ook verkrijgbaar in heren- en damesmaten. FALKE is het merk dat jaren geleden de ergonomische sportsok op de markt bracht. De wandelsokken met de R en de L!  Deze (wandel) sokken voldoen aan het zogenaamde ESS Systeem.
Het teengedeelte van de ergonomisch gevormde sokken is aangepast aan de vorm van de voet, waardoor er geen plooien ontstaan aan de voorkant van de voet. Deze wandelsokken hebben bovendien een teen- en hielbescherming en geven voldoende demping onder de voetzool. Een goede materiaalmix afgestemd op jouw persoonlijke behoeften (zoals hierboven beschreven) zorgt voor een perfect voetklimaat.

 

Overzicht van de meest populaire wandelsokken voor in de A (lage) en A/B (halfhoge) soepele wandelschoen.

 

TK2 Cool16282_8150_3

  • Een medium dikke wandelsok
  • Voor de warme droge voeten
  • Geschikt voor wandelingen in bos, weide en middelgebergte.
  • Samenstelling: 49% polyester, 12% polyamide en 39% polypropyleen

 

TK216474_4100_3

  • Een medium dikke wandelsok
  • Door de wolmix geschikt voor voeten met een gemiddelde transpiratie
  • Geschikt voor wandelingen in bos, weide en middel gebergte.
  • Samenstelling: 28% polyacryl, 22% merinowol, 9% polyamide en 1% elastan

 

TK2 Wool16474_3010_4

  • Een medium dikke wandelsok
  • Door 70% merinowol geschikt voor de vochtige voet
  • Zeer goed te dragen bij lagere temperaturen.
  • Geschikt voor wandelingen in bos, weide en middel gebergte.
  • Samenstelling: 70% merinowol en 30% polyamide

 

TK5  image_38035_1_4036_1_9736_1_9573_1_13875_1_3674_1_702_1_20671_1_2677_1_5436_1_28515 (1)

  • Een dunne lichte wandelsok
  • Door een wolmix geschikt voor voeten met een gemiddelde transpiratie
  • Voor wandelaars die het prettig vinden om een iets dunnere sok te dragen
  • Voor in een nauw aansluitende wandelschoen.
  • Geschikt voor wandelingen in bos en weide.
  • Samenstelling: 40% polypropeen,35% merinowol en 25% polyamide

 

imagesCALA07NK

Of je nu wandelt om een prestatie neer te zetten, aan je conditie te werken of om tot jezelf te komen; wandelen doet iets met je!
Even googelen en je komt de meest wijze uitspraken en de mooiste gedichten tegen. Een paar daarvan wil ik wel even met jullie delen.

 

Wil je iemand beter leren kennen, ga dan honderd kilometer met deze persoon wandelen. (J. Sochrost)

Alleen wat onder ’t lopen is gedacht, heeft waarde. (Nietzsche wandelde zelf dagelijks zes uur) 

Als je wandelt, voel je je veel vrijer en dan gaan je gedachten allerlei kanten op. Je bent eerder geneigd iets te vertellen wat nog niet helemaal uitgekristalliseerd is. Precies dat gebied waar nog twijfel is, daar bevinden zich interessante dingen. (Hella van der Wijst )

Ik loop mezelf elke dag tot een staat van welbevinden, weg van elke ziekte: ik ben al lopend tot mijn beste gedachten gekomen en ik ken geen gedachte zo bedrukkend of men kan er wel van weglopen. Dus als men gewoon blijft lopen, komt alles vanzelf in orde. (Filosoof Søren Kierkegaard, 1813-1855)

Een voettocht van duizend kilometer begint met één stap. (Lao Tse)

 

Veel wandelplezier!

Hardlopen: Wat is belangrijk bij de aanschaf van de juiste hardloopkleding.

Bijna 2 miljoen Nederlanders lopen regelmatig hard. Om dit goed en verantwoord te kunnen doen, is het naast een goede voorbereiding ook belangrijk dat je goede schoenen en de juiste kleding draagt.

Welke kleding je aantrekt, is natuurlijk ook afhankelijk van het jaargetijde. In de winterperiode draag je andere kleding dan in de zomer. In de winter is het belangrijk dat je lichaam op temperatuur blijft, zomers probeer je juist de warmte kwijt te raken.

Read More0

Buiten sporten in de kou

De winterse kou kan ons ervan weerhouden om buiten te gaan sporten. De met zorg opgebouwde conditie verdwijnt op deze manier als sneeuw voor de zon. Maar is het eigenlijk wel zo gezond om bij winterse temperaturen buiten te gaan sporten, zoals hardlopen?

Het antwoord hierop is ja, geen enkel probleem. Maar het is wel van belang om jezelf goed voor te bereiden! Tijdens het sporten bij lagere temperaturen is het belangrijk dat het lichaam niet teveel warmte verliest. Het omgekeerde effect van de zomer, wanneer je er juist alles aan doet om die warmte kwijt te raken.

Read More1